Ters Lale

img_1352.jpg

Bu çiçeğin sanat tarihimizde mezar taşlarına nakşedilmesi açısından sembolik bir önemi olduğunu geçen yaz öğrenmiştim. Bugün de karşıma böyle kanlı canlı çıkınca paylaşmak istedim:)

Ters lale” yahut “Ağlayan gelin” çiçeği olarak adlandırılan bu çiçek Doğu ve Güney Doğu Anadolu’ da baharda açan bir bitkidir. Osmanlı döneminde ölen genç kızların mezarlarına nakşedilirmiş.Hz. İsa çarmıha gerildiğinde Hz. Meryem’ in gözyaşlarıyla yetiştiğine inanılan bu çiçek, Asurlularda da her sabah göbeğinden su aktığı için “Ağlayan Lale” diye adlandırılmıştır. 1

Ayrıca bugünki bir sohbet esnasında da bu çiçeğin Mardin de yetiştiği ve ordan çıkarılmadığını öğrendim ama bunun kaynağı fotoğrafçı bir beyefendiydi sahihliği tartışılır…

1.Kaybolan Medeniyetimiz, s.32

Ters Lale” üzerine 8 yorum

  1. Selamun Aleyküm Serefraz Hanım;

    Edirne’de Selimiyede’de vardır bu ters laleden 😀 Lalenin düzünüde tersinide bayağı sevmişiz biz 😀

    İyi günler, iyi haftalar, Allah’a (c.c) emanet olun…

  2. Belirttiğiniz gibi ters lale G.doğu, Doğu Anadolu ve İran’da yetişen bir çiçek. Nadir de aynı zamanda.
    Latincesi Fritillaria Imperialis. Türkçede “Ağlayangelin, kraltacı, şahtuğu” gibi isimleri var. Türk süsleme sanatında stilize veya natüralist uslupta kullanılmış ve eserlere güzellik katmış.
    Geçenlerde İngiltere Cambridge’de çekilmiş ters laleler gördüm. Çok güzel ve bakımlıydılar. Şaşırdım doğrusu.
    Paylaşım için de teşekkürler.

  3. Mihmanhane;
    Bende Bursa botanik bahçesinde çekilmiş bir kareyi görmüştüm…
    Ayrıca
    Valide Camiinde bir hanım mezartaşını tezyin ediyordu kendileri…

    Muhabbetle…

  4. Merhaba:) Ters laleyi galiba mimar sinanın bir eserinde var diye duymuştum ama görmek bu güne nasip oldu:) Biraz cahil kalmışım galiba bu mevzuda:) Ama çok güzel bir fotoğraf olduğunu belitemeden geçemiycem..ellerinize sağlık..

  5. hoşgeldiniz corcianaz,
    Bilmemeniz gayet normal çok ortalıklarda yoktur kendileri, en azından taşa hakedilmiş olan o ters lale kadar ünlü değildir.:))
    Muhabbetle…

  6. hoşgeldiniz Erkan,
    Ben Ters laleyi istanbul da emirgan korusunda görüntüledim.
    Ana yurdunu araştırmak gibi bir sorumluluğum yok diye düşünüyorum.Ama yine de bu yaz yapacağımız doğu gezisinde araştırırız.Bakalım hakkariye mi yoksa mardin e mi ait.
    Sanırım siz hakkari demek istediniz:)

Bir Cevap Yazın

